Les factures verificables i les factures electròniques han vingut per quedar-se.

Aviat, la facturació es veurà afectada per les obligacions derivades del reglament Veri*Factu i de la facturació electrònica. L’objectiu és promoure la digitalització de l’empresariat espanyol, per posar fi a tècniques de facturació obsoletes, com l’ús de sistemes no digitals o de doble ús. Cal resoldre els principals dubtes que susciten els imminents canvis en els sistemes informàtics de facturació.

El Reglament Veri*Factu (Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre) estableix l’obligació per als productors, comercialitzadors i usuaris que els sistemes i programes informàtics de facturació garanteixin la integritat, conservació, accessibilitat, llegibilitat, traçabilitat i inalterabilitat dels registres, sense omissions ni alteracions dels registres de facturació que no quedin degudament anotades.

Això significa que, cada vegada que s’emeti una factura, els Sistemes Informàtics de Facturació (SIF) hauran de generar i desar un registre de facturació (amb informació detallada de la factura) que no es podrà modificar ni alterar posteriorment sense deixar rastre. En concret, els Sistemes Informàtics de Facturació hauran de complir els requisits següents:

  • Integritat: Els registres seran inalterables i portaran associada una empremta digital (o “hash”) que s’haurà de signar electrònicament.
  • Conservació: Durant almenys 6 anys, els registres s’hauran d’emmagatzemar en un format llegible i accessible.
  • Accessibilitat: La factura expedida inclourà un codi QR, la lectura del qual permetrà al receptor verificar-ne les dades a la seu electrònica de l’AEAT. A més, tot i que és obligatori que els SIF estiguin capacitats per remetre els registres de facturació de manera instantània a l’AEAT (el que es coneix estrictament com a Veri*factu), la decisió de remetre’ls correspondrà als propis usuaris. En cas de no fer-ho, l’AEAT podrà requerir una còpia dels registres de facturació en format electrònic.

Aquesta normativa afecta dos col·lectius:

  1. Els fabricants, productors i comercialitzadors de programari i aplicacions de comptabilitat i facturació, que hauran d’oferir els seus productes adaptats a la nova normativa a partir del 28 de juliol de 2025.
  2. Els usuaris que tinguin la seva seu a Espanya (excepte els establerts al País Basc i a Navarra) i els no residents que actuïn a Espanya mitjançant un Establiment Permanent. En ambdós casos, per emetre factures (encara que sigui només per a una part de l’activitat), hauran d’utilitzar un Sistema Informàtic de Facturació (SIF) adaptat a la nova normativa.

Per a això, hauran de comprovar que el programa mostri de manera visible una declaració responsable del productor, abans de les següents dates d’entrada en vigor:

  1. 1 de gener de 2026 per als usuaris contribuents de l’Impost sobre Societats.
  2. 1 de juliol de 2026 per a la resta d’usuaris (contribuents de l’IRPF que desenvolupin activitats econòmiques, i contribuents de l’IRNR que obtinguin rendes mitjançant Establiments Permanents).

De manera excepcional, podran continuar utilitzant els seus programes actuals, sense adaptar-los als nous requisits, els contribuents que portin, ja sigui de manera obligatòria o voluntària, els llibres registre de l’IVA a través del Subministrament Immediat d’Informació (SII); els acollits al Règim Especial del Recàrrec d’Equivalència o al Règim Simplificat (mòduls) de l’IVA; així com les persones físiques que no realitzin cap activitat econòmica pròpiament dita.

Finalment, convé diferenciar el Veri*Factu de la Facturació electrònica. La Facturació Electrònica fa referència a l’obligació d’expedir, enviar i rebre factures en format electrònic en les relacions comercials entre empresaris i professionals (B2B). Cal precisar que una factura electrònica no és un document en format Word o PDF enviat per mitjans electrònics, sinó que es tracta d’un document estructurat en un dels formats acceptats: UBL, CII (Cross Industry Invoice), Facturae o Edifact. De moment, aquestes exigències no afecten la facturació de lliuraments intracomunitaris ni exportacions.

A dia d’avui, està pendent de publicar-se el reglament de desenvolupament, la data de publicació del qual determinarà l’inici dels terminis per a la seva entrada en vigor en funció de la mida del contribuent.

  • Els empresaris i professionals la facturació anual dels quals sigui superior als 8 milions d’euros hauran d’emetre factures electròniques en les relacions B2B, un cop hagi transcorregut un any des de la data de publicació del reglament de desenvolupament.
  • La resta d’empresaris i professionals (amb una facturació anual inferior als 8 milions d’euros) hauran de complir aquesta obligació dos anys després de l’aprovació del desenvolupament reglamentari.
VERI*FACTUFACTURACIÓ ELECTRÒNICASII – IVA
ConcepteEstableix requisits als Sistemes Informàtics de Facturació (SIF) en l’emissió de factures.Exigeix emetre, enviar i rebre factures en format electrònic.Subministrament electrònic i instantani dels Llibres Registre de l’IVA
Subjectes afectats– Fabricants, productors i comercialitzadors de SIF.
– Usuaris de SIF que emetin factures. Se n’exclouen els afectats pel SII-IVA.
Empresaris i professionals que es relacionin en operacions B2B. S’hi inclouen els afectats pel SII-IVA.– Contribuents amb més de 6.000.000 € de volum de facturació.
– Acollits al REGE i al REDEME de l’IVA.
– Acollits voluntàriament.
Entrada en vigor– 28/07/2025 per a fabricants, productors i comercialitzadors.
– 01/01/2026 per als contribuents de l’Impost sobre Societats (IS).
– 01/07/2026 per a la resta d’usuaris.
Pendent de l’aprovació del reglament de desenvolupament. Un cop aprovat:
– 1 any per a les empreses amb INCN superior a 8.000.000 €.
– 2 anys per a la resta d’empresaris i professionals.
1 de juliol de 2017